Circulair Museum
MUCE richtte in 2022 het eerste museum op over circulaire economie. In deze tijdelijke pop-up zorgde we voor een match tussen bedrijven, kunstenaars en kennisinstellingen. Zij gingen met verschillende circulaire thema's aan de slag om samen het grote publiek te sensibiliseren.
In 2022 richtte we het eerste pop-up museum op over circulaire economie. We toverden een leegstaand pand om tot plek waar iedereen welkom was om samen te komen rond de circulaire economie. Zo toonden we in één maand tijd dat er wel degelijk draagvlak is voor de duurzame transitie.
Door bedrijven, kennisinstellingen en kunstenaars aan elkaar te koppelen rond tal van circulaire topics, trachtten we principes zoals ecodesign, biomimicry, regeneratie, omgekeerde logisitiek, as a service toegankelijk te maken voor iedereen. In een maand tijd bereikten we meer dan fysieke 6000 bezoekers en haalden onze campagne 14 miljoen views.
De circulaire economie kan enkel slagen als iedereen een goed begrip heeft wat het omvat er aan kan meedoen. Het sociale aspect van inclusie en betaalbaarheid is dus enorm belangrijk.
De deelnemende bedrijven
Heel wat bedrijven gingen met MUCE in zee om samen het eerste pop-upmuseum over circulaire economie vorm te geven. Door deze unieke samenwerkingen konden we burgers kritisch informeren over hun circulaire initiatieven. We toonden namelijk niet alleen wat er goed ging binnen die circulaire economie maar ook de uitdagingen om de cirkel rond te krijgen.
Proximus: Onderzoek naar omgekeerde logistiek en de terugname van producten.
Keytrade Bank en VP Capital: Inzichten rond duurzaam investeren.
Deceuninck: Focus op ecodesign, recyclage en omgekeerde logistiek binnen de bouwsector.
Ecopower: De rol van burgercoöperaties en duurzame energie.
Michael Deleu (uitvaartondernemer): Innovaties in duurzame doodskisten van mycelium.
Indaver: Energiewinning uit afvalverbranding als circulaire oplossing.
Provamel: Inspiratie vanuit regeneratieve landbouw.
Q-lite: Innovatie rond modulariteit en as a service-modellen in digitale schermen.
Lynk&Co: De toekomst van mobiliteit met autodelen.
Lidl: De impact van winkelketens richting duurzame en transparante voedselketens.
Velda: Ecodesign en modulariteit in de beddenindustrie.
Havep: Het belang van herstel en hergebruik in de kledingsector.
Live Light: De voordelen van meubels huren als duurzaam alternatief.
Orbix: Innovaties in CO₂-captatie voor bakstenen in de bouwsector.
Footprint Inc: Het potentieel van 3D-printtechnologie voor duurzame productie.
Buurman: Selectief slopen en het hergebruiken van bouwmaterialen via een materialen-bibliotheek.
Deze samenwerkingen lieten niet alleen zien hoe bedrijven bijdragen aan een circulaire economie, maar brachten ook unieke kunstwerken voort die de verbinding tussen industrie en creativiteit tastbaar maakten. Samen bouwen we aan een toekomst waarin duurzaamheid centraal staat!

De Kennisinstellingen
MUCE werkte samen met verschillende kennisinstellingen om de verhalen achter circulaire innovatie en wetenschap te vertellen. Zo bracht het ReuseLab van de Universiteit Antwerpen inzichten in hergebruik en materiaalstromen, terwijl Radius van Thomas More hun onderzoek naar de mogelijkheden van algen in de kijker zette. De Universiteit van Brussel droeg bij door hun expertise over de deeleconomie te delen en samen met ons in gesprek te gaan over de sociale en economische impact hiervan.
Deze samenwerkingen benadrukken de waarde van wetenschappelijk onderzoek in het vormgeven van een circulaire economie. Dankzij hun input konden we complexe thema’s op een toegankelijke en inspirerende manier naar het grote publiek brengen.

De Events
Naast de tentoonstelling organiseerden we nog tal van events om het museum echt te doen leven. Van biomimicry workshops voor kinderen, upcycling dagen voor de modeliefhebbers, rondleidingen, leesclubs tot workshops marketing. Alles om jong en oud van begin tot einde mee te krijgen in de circulaire economie.
